Hlavní výzkumné směřování Ústavu je naplňováno v projektu Interdisciplinární výzkum interakce jevištních komponentů v divadle loutkovém a alternativním a v divadelní tvorbě ve specifických skupinách. Jeho základním principem je podpora tvůrčí interakce mezi vědeckým výzkumem, technologickým vývojem a oblastí současného alternativního, loutkového a specifického divadla. Dochází k inovativnímu, teoretickému, metodickému a aplikovanému pokroku s důsledky za hranicemi světa divadla.
Hlavní výzkumné směřování Ústavu je naplňováno v projektu Interdisciplinární výzkum interakce jevištních komponentů v divadle loutkovém a alternativním a v divadelní tvorbě ve specifických skupinách. Jeho základním principem je podpora tvůrčí interakce mezi vědeckým výzkumem, technologickým vývojem a oblastí současného alternativního, loutkového a specifického divadla. Dochází k inovativnímu, teoretickému, metodickému a aplikovanému pokroku s důsledky za hranicemi světa divadla.
Projekt zahrnuje teoretické, praktické i experimentální výzkumné práce směřující k získávání a ověřování nových poznatků, vědomostí a dovedností potřebných pro progresivní vývoj v oblasti divadla alternativního, loutkového a divadelní tvorby ve specifických skupinách. Tento dynamický výzkum (zaměřený na teoretickou, praktickou i experimentální uměleckou produkci) se zaměřuje také na způsoby prezentace dosažených poznatků, aby se dostal nejen mezi profesionály v různých segmentech oborů, ale i mezi širší veřejnost.
Systematické výzkumné tvůrčí aktivity projektu směřují k neustálému rozšiřování stavu poznání, včetně nedílných poznatků o člověku, kultuře a společnosti a hledají nové možnosti použití v umělecké praxi. Pružně reagují na aktuální vývojové trendy a pomáhají stabilizovat inovativně se formující platformu divadla alternativního, loutkového a divadelní tvorby ve specifických skupinách, která má oporu v mezioborovém aplikovaném výzkumu a experimentálním vývoji. Výzkum přesahuje hranice divadelního umění a pokrývá širokou škálu dalších disciplín a oblastí (antropologii, sociologii, psychologii, kulturologii, speciální pedagogiku, historii, tradiční české loutkářství a jeho odkaz apod.). Je prováděn prostřednictvím moderních výzkumných metod a přístupů, včetně zkoumání různých cest historického kontextu, kritiky a analýzy. Předmětem bádání nejsou jen akademická data, ale především stanovení východisek vzniklých na základě terénních a praktických prací a snaha o modernizaci estetiky zkoumaných oblastí divadelní tvorby. Projekt zahrnuje tři hlavní okruhy výzkumných priorit.
Ad 1.) Přirozenou reflexí aktuálního vývoje alternativní divadelní tvorby se výzkum posunul směrem k nově chápanému obsahu pojmu autorství divadelní inscenace z hlediska všech účastnících se komponentů – a to jako fenoménu sdíleného divadla, v němž se každá původně samostatná složka plně podílí na vzniku divadelního díla ve vzájemném ovlivňování. Interakce jevištních komponentů dosáhla v dnešní podobě scénických aktivit bodu, ve kterém je podíl na zrodu inscenace či projektu prezentace dílem všech účastníků-tvůrců. Je tedy na čase spleť jednotlivých směrů a postupů jednotlivě systematicky zkoumat a hledat vzájemnou komparací obecnější postuláty a zákonitosti, které původní jevištní komponenty ovlivňují a modifikují.
Ad 2.) V oblasti loutkového divadla se projekt soustřeďuje na výzkum historie a tradice českého loutkářství a na inspirativní podoby interakce s jinými podobami divadelní tvorby. Dále zkoumá proměny kulturního dědictví v kontextu uměleckého vývoje. Sleduje a inspiruje proměny loutkového divadla v aktuálních fázích i podobách vývoje a reflektuje, čím současné loutkové divadlo navazuje na tradice českého loutkářství zapsaného na seznam živého kulturního dědictví UNESCO.
Ad 3.) V oblasti divadelní tvorby ve specifických skupinách se výzkum zabývá konkrétními podmínkami interakce jednotlivých komponentů při realizaci integračních projektů, především projektu Divadelní tvorba ve specifických skupinách, který je realizovaný od roku 2001. Výzkum vychází z mnohaleté praxe v oblasti umělecké tvorby ve specifických skupinách a ze základních premis divadelní antropologie. Podstatou umělecké tvorby a jejího výzkumu ve specifické skupině je hledání možností kreativního vyjádření lidí s postižením a jejich následná adaptace a integrace do společnosti prostřednictvím umělecké tvorby. Snahou je tak napomáhat jejich seberealizaci a individuálnímu rozvoji. Integrační aspekt rozšiřuje samotnou uměleckou práci o sociální a kulturní kontext (i s ohledem na propojování skupin umělců s postižením a umělců profesionálních). Hlavním cílem výzkumu je plnohodnotná umělecká (divadelní) tvorba, která akcentuje herecký pohyb, hru s loutkou a alternativní divadelní principy při práci s lidmi s postižením a formuluje obecněji platné metodické poznatky. Projekt je též zaměřen na rozšiřování vzdělávání divadelních profesionálů, kteří budou schopni pracovat ve specifických skupinách lidí s různým znevýhodněním. Studium je realizováno v rámci tří volitelných předmětů Režijní, dramaturgická a herecká tvorba ve specifické skupině, Scénografická tvorba ve specifické skupině a Základy speciální pedagogiky a antropologie. (www.specifickedivadlo.cz)
Ústav pro výzkum a studium divadla alternativního, loutkového a divadelní tvorby ve specifických skupinách vznikl transformací Výzkumného pracoviště KALD. Pracoviště bylo v minulosti podpořeno dvakrát tříletým grantem GAČR (408/06/0114 a 409-12-1065), od roku 2011 pravidelně podporován v projektové soutěži AMU na podporu projektů z institucionální podpory na dlouhodobý koncepční rozvoj – projekt Interakce jevištních komponentů v loutkovém a alternativním divadle, v roce 2014 byl podpořen rozvojový projekt CSM3 Rozšíření odborného vzdělávání studentů AMU se specializací na divadelní práci ve specifických skupinách, v letech 2018-2020 podpořen projektem MK ČR NAKI II – Program na podporu aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje národní a kulturní identity na léta 2016 až 2022 (NAKI II), projekt Výzkum umělecké tvorby ve specifické integrační skupině (s lidmi se znevýhodněním) – DG18P02OVV046).
K. Šplíchalová, M. Klíma, V. Novák a kol. Tětivou snů: metodicko-etické principy divadelní tvorby ve specifických skupinách, 2020.
KLÍMA, M. a kol. O animaci: z různých stran současného loutkového divadla, 2019.
NOVÁK, V. a kol. Hnízdo pro duši – umělecká tvorba lidí s postižením, 2019. (Jedná se o kritický katalog ke stejnojmenné výstavě, která byla realizována v rámci projektu NAKI II Výzkum umělecké tvorby ve specifické integrační skupině.)
BLAŽEK, B. Divadlo v proměně civilizace, 2018.
KLÍMA, M. a kol. Divadlo a interakce XI., 2018.
MIKEŠ, Vladimír. Proč hrát: k divadelní antropologii, 2017.
KLÍMA, M. a kol. Divadlo a interakce X. – Modré stránky podruhé, 2017.
KLÍMA, Miloslav. O dramaturgii, 2016.
NOVÁK, V., ŠPLÍCHALOVÁ, K. Problematika režie a dramaturgie ve specifické divadelní skupině, 2016.
VOJTÍŠKOVÁ, Zuzana. Srovnání různorodých cest loutkového nastudování norské pohádky, 2016.
JIŘIČKA, Lukáš. Dobyvatelé akustických scén: Od radioartu k hudebnímu divadlu: Goebbels, Neuwirth, Ammer, Oehring, 2015.
KLÍMA, M. a kol. Divadlo a interakce IX, 2015.
KLÍMA, M. a kol. Divadlo a interakce VIII., 2014.
KLÍMA, M. a kol. Divadlo a interakce 8 a půl – Modré stránky, 2014.
KLÍMA, M. a kol. Divadelní osmdesátky a Studio Beseda, 2014.
RÝGROVÁ, Michaela. Udržitelné divadlo, 2014.
NOVÁK, V., ŠPLÍCHALOVÁ, K. Specifické divadlo, 2014.
MATÁSEK, Petr. Prostor, hmota, divadlo, 2013.
KLÍMA, M. a kol. Studio Beseda – setkání režisérů, 2013.
VOJTÍŠKOVÁ, Z. (ed.). Živé dědictví loutkářství, 2013.
KLÍMA, M. a kol. Divadlo a interakce VII., 2013.
NOVÁK, V. a kol. Divadelní tvorba ve specifických skupinách, 2013.
HAVELKA, Jiří. Zmrazit čerstvé ovoce, 2013.
ŠPLÍCHALOVÁ, Kateřina. Z pozůstalosti Jana Malíka, 2012.
KLÍMA, M. a kol. Divadlo a interakce VI., 2012.
KLÍMA, M. a kol. Divadlo a interakce V., 2011.
TEJNOROVÁ, P. IAS ON ME DE A, 2010.
ADÁMEK, Jiří. Théâtre musical, 2010.
KLÍMA, M. a kol. Divadlo a interakce IV., 2010.
KLÍMA, M. a kol. Divadlo a interakce III., 2008.
KLÍMA, M. a kol. Divadlo a interakce II., 2007.
KOČVAROVÁ-SCHARTOVÁ, M. (ed.). Erik Kolár, 2007.
MAKONJ, Karel. Vedené divadlo, 2007.
MAKONJ, Karel. Od loutky k objektu, 2007.
DVOŘÁK, J. a kol. Jan Schmid: režisér, principál, tvůrce slohu, 2006.
KLÍMA, M. a kol. Divadlo a interakce, 2006.
TICHÝ, Z. A. Ivan Rajmont, 2005.
KLÍMA, M., MAKONJ, K. Josef Krofta: inscenační dílo, 2003.
DVOŘÁK, J. (ed.). Drak: Mezinárodní institut figurativního divadla, 2001.
KLÍMA, M. Jan Grossman – Post scriptum, 2001.
KLÍMA, M. a kol. Jan Grossman – Texty o divadle 2, 2000.
KLÍMA, M. a kol. Jan Grossman: texty o divadle 1, 1999.
KLÍMA, M. a kol. Jan Grossman: interpretace, 1998.
KLÍMA, M. a kol. Jan Grossman: inscenace, 1997.
KLÍMA, M. a kol. Jan Grossman: svědectví současníků, 1996.
DVOŘÁK, J. (ed.). Josef Krofta: Babylónská věž, 1993.
Výsledky a výstupy ze své činnosti prezentuje výzkumný ústav mimo jiné na symposiích, konferencích, odborných seminářích, výzkumných workshopech, festivalech apod., které pravidelně pořádá či spolupořádá.
Jsou to především:
Symposium Výzkum umělecké tvorby ve specifických skupinách
Symposium Interakce jevištních komponentů
Rynholecký festiválek – divadelní integrační happening
Hnízdo pro duši – umělecká tvorby lidí s postižením (výstava realizovaná v roce 2020 ve spolupráci s Muzeem loutkářských kultur v Chrudimi)
Pravidelné série výzkumných workshopů s divadelníky s postižením v sociálních zařízeních (např. Zahrada, poskytovatel sociálních služeb na Kladně, Koniklec, poskytovatel sociálních služeb v Suchomastech či Speciální MŠ a ZŠ v Rakovníku)
Pravidelné série výzkumných workshopů z oblasti alternativního a loutkového divadla – výzkum scénografického, pohybového, hereckého, režijně-dramaturgického, hudebního komponentu a výzkum aktuálních trendů a tendencí z oblasti divadla loutkového (i v kontextu tradičního loutkového divadla)
Audiovizuální výstupy – dokumenty (např. ve spolupráci s ČT dokument o divadelní tvorbě ve specifických skupinách – Klíč 2020 https://www.ceskatelevize.cz/porady/1096060107-klic/220562221700009/)